|  
 | Kdy končí lhůta pro zahájení vytýkacího řízení Vytýkací  řízení je nástrojem řízení vyměřovacího, který je ve lhůtě stanovené pro  vyměření nebo doměření daně uplatnitelný pouze v případech, že vyměřovací  řízení bylo ohledně konkrétní daně za konkrétní zdaňovací období zahájeno na  základě daňového přiznání či hlášení nebo dodatečného daňového přiznání  podaného daňovým subjektem. Vytýkací řízení však nelze zahájit a vést poté, co  došlo k aktu vyměření daně prvoinstančním správcem daně, včetně vyměření  konkludentního podle § 46 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a  poplatků. Správce  daně tedy může poté, co obdrží daňové přiznání či hlášení nebo dodatečné daňové  přiznání, zahájit vytýkací řízení, a to do té doby, dokud neprovede posouzení  vyústivší v konkludentní vyměření. Může je zahájit i poté, co jej daňový  subjekt postupem podle § 46 odst. 5 věty prvé in fine d. ř. požádal o sdělení  výsledku vyměření, ale jen za předpokladu, že takové posouzení ještě neprovedl,  a tedy nezaznamenal do příslušné kolonky daňového přiznání či hlášení nebo  dodatečného daňového přiznání. Provedl-li posouzení, zahájit vytýkací řízení  již nemůže, neboť již byl učiněn akt vyměření. Nutno opětovně zdůraznit, že  uvedený akt se činí v den, kdy došlo k posouzení, zpětně ke dni stanovenému v §  46 odst. 5 d. ř. (ostatně přesně takto je koncipována i příslušná pasáž  formulářů daňových přiznání, v níž se rozlišuje den provedení úkonu vyměření či  dodatečného vyměření a den, ke kterému bylo vyměřeno či dodatečně vyměřeno).  Právě proto, že jde o akt se zpětným účinkem, vzniká zde pro správce daně  prostor pro zahájení vytýkacího řízení. Ke konkludentnímu vyměření dochází sice  zpětně ke dni podání daňového přiznání či hlášení nebo dodatečného daňového  přiznání (nejdříve však po uplynutí lhůty k podání daňového přiznání nebo  hlášení), avšak stane se tak až v den posouzení. Interval mezi dnem, ke  kterému došlo k vyměření fiktivním vydáním a fiktivním doručením platebního  výměru, a dnem, kdy se t ak se zpětným účinkem stalo, vytváří 5 Afs 92/2008 –  157 prostor pro zahájení vytýkacího řízení. Pohybuje-li se správce daně v tomto  intervalu a jsou-li splněny i další zákonné podmínky (zejm. není-li právo  vyměřit či doměřit daň prekludováno) lze zahájit vytýkací řízení. Lhůta  podle t řetí části p rvní věty § 46 o dst. 5 d . ř., v níž může daňový subjekt  požádat o sdělení výsledku vyměření, s přípustnosti zahájení vytýkacího řízení  nijak nesouvisí. Zahájení vytýkacího řízení není podmíněno tím, že uvedená  lhůta ještě neuplynula, neboť tato lhůta vytváří časový rámec toliko pro daňový  subjekt. Po jejím uplynutí daňový subjekt již nemá právo, aby mu byl sdělen  výsledek vyměření; jiný význam lhůta nemá, zejména pak žádným způsobem neomezuje  správce daně v možnosti posoudit daňové přiznání či hlášení nebo dodatečné  daňové přiznání a přistoupit ke konkludentnímu či výslovnému vyměření. Správce  daně je však v možnosti zahájit vytýkací řízení v některých případech omezen  výslovnou zákonnou úpravou (viz třicetidenní lhůta k zahájení vytýkacího řízení  podle § 43 odst. 2 d. ř. ve znění zákona č. 270/2007 Sb.). V některých  případech jej pak k rychlému vyjasnění otázky, zda a jak daň vyměřit, nutí  povinnost rozhodnout o souvisejících právech daňového subjektu ve stanovené lhůtě  (zejm. povinnost rozhodnout ve třicetidenní lhůtě od podání žádosti o vrácení  přeplatku na žádost daňového subjektu, viz § 64 odst. 4 d. ř.). Konečně, jak  již Nejvyšší správní soud uvedl v rozsudku ze dne 11. 1. 2006, č. j. 7 Afs  49/2004 - 59, www.nssoud.cz, i proti vyměření konkludentnímu se lze odvolat. (z  usnesení rozšířeného senátu NSS 5 Afs 92/2008-147) |